M&M reality: Podpis smluv na dálku je obrovský benefit pro klienty i makléře

29. října 2020 Případová studie

M&M reality jsou největší a nejdigitalizovanější realitní kancelář v Česku. S příchodem koronaviru v roce 2020 musela ze dne na den minimalizovat osobní setkávání s klienty a vyřešit způsob uzavírání smluv na dálku. Provizorně začala používat americký systém DocuSign a postupně jej nahradila za DigiSign a jeho integraci do interních systémů.

Makléři si podepisování na dálku hned oblíbili

Na začátku rozesílal smlouvy backoffice. Ovšem během 2 týdnů začal být totálně zahlcený, protože od makléřů začaly chodit stovky požadavků o zajištění “SMS podpisu”, jak se tomu ve společnosti začalo říkat. Důvod byl jasný: makléřům i klientům to šetří čas a peníze. A makléři si také uvědomili, že díky SMS podpisu mohou poskytovat lepší službu a mít spokojenější klienty.

V realitách je to o makléřích. A ti jsou z DigiSignu nadšení, už během pilotního provozu na několika pobočkách se hlásili o zapojení další. Plná integrace Digisignu do našich IT systémů jim totiž obrovsky ulehčila práci a zvedla prestiž u klientů.

Zdeněk Václavek

výkonný ředitel, M&M reality holding

Příklady, kdy DigiSign ušetří čas a peníze při prodeji nemovitosti

  • Rezervační smlouvy. Klient chce koupit nemovitost, makléř mu na prohlídce předloží rezervační smlouvu, ale klient ji nechce podepsat na místě, chce si ji v klidu doma přečíst. Pochopitelně, jde o hodně peněz. Jakmile se ale seznámí s obsahem, nemusí se s makléřem znovu scházet, podpis udělá během 2 minut z pohodlí domova. Stejná situace je i na straně prodávajících. Digitální podpis všem stranám šetří čas a zvyšuje spokojenost se službami realitní kanceláře.
  • Dodatky smluv, i těch uzavřených původně “papírově”. Pokud se nemovitost nepovede ve sjednaném období prodat, např. z důvodu vysoké ceny, může klient podepsat s makléřem dodatek o prodloužení spolupráce. Nebo dodatek o změně ceny. Nebo dodatek o čemkoliv, aby se prodej urychlil. Využití písemného dodatku je v takovém případě správná cesta, pořádek dělá přátele. Ale proč by se kvůli němu měli znovu scházet? Podpis na dálku opět šetří čas, peníze a zvyšuje spokojenost klienta.
  • Dohody mezi více prodávajícími. Případ, kdy nemovitost zdědí více sourozenců. Často se o prodej stará jen 1 z nich a společně se domlouvají pouze na kupní ceně. Umíte si představit, jak skvělou službu udělá makléř zástupci prodávajících, pokud se s ostatními sourozenci nemusí domlouvat na podpisu každého dokumentu osobně a místo toho to udělají na 3 kliknutí z pohodlí domova? Spokojená bude samozřejmě strana kupujících, protože obchod proběhne mnohem rychleji.
  • Klient v zahraničí, nebo prostě “daleko”. Jeden z prodávajících žije v zahraničí. Takový obchod by bez online digitálního podpisu pravděpodobně ani nevznikl.
    Zdraví. Větší bezpečí v období jakékoliv epidemie (vč. Covid-19) - klient se může při schůzce podepsat na vlastním telefonu, ničeho se nemusí dotýkat.

Spokojení jsou jak makléři i klienti

  • “Nyní fungují SMS podpisy super, zvládají to i starší ročníky. Těším se na doplnění funkce pro vyfocení a přiložení OP.”
    J. Pavel, makléř M&M reality
  • “Musím to pochválit, za poslední týden i první klienti 65 let+ to zvládli” L. Bulvasová, makléřka M&M reality
  • “Ano, při koupi domu to bylo skvělé, mohli jsme smlouvy podepsat v klidu večer. Akorát nechápu, proč tímto způsobem nešel objednat i energetický štítek, to musíte ještě vylepšit :-)” S.H., klient M&M reality

Důvody přechodu z DocuSignu

Digitální podepisování se osvědčilo, ovšem zároveň začal být DocuSign nevyhovující. Důvodů bylo více:

  • 80 % klientů podpis zvládla, ale někteří s tím měli problém. Aplikace obsahovala prvky, kterým někteří klienti nerozuměli, a nešlo to změnit. Např. nabízela podpis formou výběru fontu, na to klienti reagovali, že takto se nepodepisují a odmítli to.
  • Podobně nezvládali “nakreslení” podpisu myší na počítači
  • Platforma nabízela klientům před podpisem stažení mobilní aplikace, ale tam se klienti ztratili, protože po instalaci se jim neobjevila smlouva k podpisu.
  • Kromě toho zůstávaly některé části aplikace v angličtině, přestože byla nastavena čeština.

Ani cenová politika poskytovatele nebyla úplně optimální. V případě této společnosti roční poplatky po integraci dosahovaly více než 1 milion Kč.

Plná integrace do interních systémů

M&M reality mají propracovaný informační systém, který spravuje nabídky nemovitostí, řídí jejich inzerci a také generuje veškerou smluvní dokumentaci. Digitální podepisování je teď skrze API plně integrované do všech souvisejících procesů a poskytuje i něco navíc - např. službu autorizovaného doručení nebo kombinaci biometrického podpisu na tabletu se vzdáleným SMS podpisem.

Výsledkem je, že:

  • společnost využívá DigiSign u více než 50% zakázek
  • celkem více než různých 2500 smluv měsíčně
  • 80% kontraktů je uzavřeno do 24 hodin a některé zakázky to zkrátilo až o týdny.

Za IT oceňuji na DigiSignu skvělou technickou podporu při integraci, výborné vše zahrnující API i vstřícnou cenovou politiku.

Štěpán Lebruška

IT oddělení, M&M reality holding

Ondřej Říha CEO DigiSign

Ondřej je spoluautorem aplikace DigiSign. Jeho cílem je, aby se elektronické podepisování stalo běžnou součástí chodu firem.

Sdílejte článek
Vyzkoušejte DigiSign

Budoucnost je digitální. Podepisujte Digisignem

Dnešní doba je na digitalizaci firmy nejlepší. Všechno už řešíme na dálku a elektronicky – online nákupy, práci z domu, dovážku jídla. Začněte i (ve firmě) podepisovat digitálně.

Rychlé pro vás, jednoduché pro klienty. Zvládne to každý s mobilem.

Do 5 podpisů měsíčně zdarma.

Uplatníte ve všech oborech na 99 % dokumentů.

Vyzkoušet DigiSign